WinNovasta lähihoitaja-koulutuksen ikääntyneiden kuntoutujien osaamisalaopiskelijoiden kanssa toteutimme helmi-toukokuun 2021 aikana Ilopiste-verkkomateriaalin käytöstä pilotoinnin omaishoitajien hyvinvoinnin parantamiseksi Etäpalvelu Helmi Oy:n kanssa. Ilopiste-yhteistyössä testasimme, miten etäyhteyksien avulla voidaan tukea omaishoitajien hyvinvointia virtuaalisten elämyksien avulla.
Opiskelijoille pidettiin helmikuussa Ilopiste-info, jossa heille kerrottiin Ilopisteen toiminnan tarkoituksesta ja mitä heiltä odotetaan. Opiskelijat jaettiin pieniin ryhmiin ja ryhmät pitivät viikoittain yhteyttä omaishoitajaan Whatsapin videopuhelun kautta tai Teamsin kautta. Opiskelijoiden ja omaishoitajien välisiä puheluita kertyi kaikkiaan seitsemän kertaa. Viisi omaishoitajaa osallistui Ilopistepilottiin.
Ensimmäisen puhelun aiheena opiskelijat kartoittivat omaishoitajan toiveita toiminnasta, minkälaisia elämyksiä he haluaisivat virtuaalisesti kokea. Lisäksi opiskelijat kartoittivat minkälainen omaishoitajan sekä hoidettavan toimintakyky on ja onko omaishoitajalla mahdollisuutta tai toiveita, että elämykset olisivat jotain sekä omaishoitajan että hoidettava yhdessä kokemia. Opiskelijat ottivat myös selvää, onko omaishoitajilla käytössä tabletti tai tietokone ja miten hyvin he osaavat niitä käyttää. Tärkeää oli, että omaishoitajilla oli oma sähköpostiosoite.
Opiskelijat laativat omaishoitajien toiveiden mukaan viikoittain ohjelmaa Ilopisteen tarjonnan mukaan. He kertoivat omaishoitajille aiheet puhelimessa ja ohjasivat Ilopisteen käytössä.
Omaishoitajilta pyydettiin lopuksi palautetta Ilopisteen käytöstä. He saivat kertoa kokemuksiaan Ilopisteen käytöstä, mistä pitivät ja mistä eivät. He kertoivat palautteessa, että Ilopisteen sivusto oli helppo löytää ja sitä oli mukava käyttää. Jotkin muistiin liittyvät muistipelit koettiin liian helpoiksi. He olivat kokeilleet kaikkia Ilopisteen tarjoamia elämyksiä. Elämykset liittyivät liikuntaan, musiikkiin, lauluun, luontoelämyksiin sekä muistiharjoituksiin. Omaishoitajat kokivat elämyksien tuovan iloa omaan sekä hoidettavan arkeen varsinkin koronan aikana, jolloin sosiaalinen kanssakäyminen on ollut kovin vähäistä. Omaishoitajille Ilopiste-pilottiin osallistuminen oli maksutonta. Heiltä kysyttiin myös Ilopisteen hinnoittelusta ja he kokivat sen oleva liian kallis, jos siitä pitäisi maksaa itse.
Kaiken kaikkiaan Ilopiste-pilotti koettiin merkitykselliseksi niin opiskelijoiden kuin omaishoitajien näkökulmasta. Opiskelijat oppivat uuden keinon, millä tavoin asiakkaiden toimintakykyä voidaan ylläpitää ja saivat vuorovaikutustaitoihin lisää osaamista. Omaishoitajat kokivat myös opiskelijoiden puhelut mielekkäiksi ja he odottivat viikoittaisia puheluita.
Raportin laatija: Hanna Lehto, WinNova